Ekåsen 100 år

Två skådespelare: En kvinnlig sjukskötare leder in en kvinnlig patient mot sjukhusskärmar.

Kaksi näyttelijää: yksi naispuoleinen näytteilijä saattaa naispuoleisen potilaan sairaalaan seinämiä kohden.
Foto: Ian Granström

År 2023-2024 producerade Kulturhuset Karelia den nyskrivna pjäsen Skuggor från Ekåsen för att uppmärksamma och fira att det gått 100 år sedan mentalsjukhuset öppnade. Pjäsen handlade om Ekåsen och lyfte upp temat mental hälsa samt berättade om vården och händelser både bland personal och patienter. Med värme, allvar, humor och vemod fick publiken följa karaktärer genom åren som kämpade med sina val, sin mentala hälsa och sin framtid medan de på samma gång försökte hantera världen och människorna omkring sig.

Pjäsen skrevs av dramatikern Hanna Åkerfelt i samarbete med regissören Henrika Andersson och inspirerades av boken Röster från Ekåsen. Boken är skriven av Tove Virta och utgiven av Västnyländska kultursamfundet 2020. Henrika Andersson regisserade föreställningen medan konstnären Bettina Björnberg-Aminoff planerade scenografin som förverkligades i samarbete med teknikansvarige Sebastian Sjöblom. Musiken skapades av musiker Carolina Wendelin, och i pjäsen fanns även inslag med Claes Anderssons dikter.

Föreställningen hade premiär den 3 februari 2024. Pjäsen spelades sammanlagt under 14 föreställningar och 2514 personer såg pjäsen.

Föreställningen fick stor mediesynlighet, bland annat i Åbo underrättelser, Västra Nyland, HBL och på Svenska Yle. Flera artiklar, en insändare och två kolumner skrevs om pjäsen, därtill diskuterade Kulturpodden på Svenska Yle pjäsen, konstskapande och gamla mentalsjukhus ur ett intressant perspektiv.

Men just de här aktörerna skulle också hålla för fler enskilda utvikningar, de har riktigt högnivå, allihop och hela tiden. De levererar också enskilda fördjupade episoder.” – Åbo Underrättelser, Ann-Christine Snickars (19.2.2024)

Det är absolut inte det trevligaste eller behagligaste ämnet att ta upp i en teater men det är ju ett stort kapitel i den lokala historien och något som därför är viktigt att inte glömma bort eller låta försvinna in i skuggorna av det vi har lättare att prata om.” – Västra Nyland, Cecilia Etzell (8.2.2024)

Skuggor från Ekåsen känns främst av allt som en viktig pjäs: ju mera vi pratar om det ofta skamliga, tabubelagda temat psykisk sjukdom, desto friare blir vi alla. Alla kämpar vi någon gång med den mentala balansen eller har någon närstående som gör det. Gränsen mellan friskt och sjukt, så kallat normalt och onormalt är hårfin, ofta snarast en definitions- och perspektivfråga. Hela produktionsteamet har gjort ett värdefullt jobb med att sätta upp den här pjäsen och kan känna sig stolta.” – Svenska Yle, Sonja Vuori (5.2.2024)

Produktionsteamet och processen

Hanna Åkerfelt började redan år 2022 skriva manus till produktionen, under våren 2023 anlitades Henrika Andersson som regissör för pjäsen, och tillsammans arbetade de med manuset som slutligen blev klart först i slutet av 2023. Pjäsen fokuserade huvudsakligen på 1950- och 1970-talen, men gjorde även avstickare till nutiden.

“När man talar om mentalsjukhus och hundra år är första tanken att det är tungt, det är mörkt, det är dystert. Det är klart att den delen finns, men den finns där färdigt så den behöver vi inte spela upp. Det jag vill ta fasta på är egentligen ljuset som kommer igenom och den här otroliga närvaron. Det handlar om existensens kärna. Här skalas alla masker bort. Här möter vi människan som den är” berättar Henrika Andersson i en intervju med Svenska Yle. (“Berättelser från Ekåsen blir teater på kulturhuset Karelias scen: ”Här skalas alla masker bort””, 5.5.2023)

Repetitionerna tog fart ordentligt under hösten 2023. Tillsammans med Henrika och regiassistenten Emma Kullberg repeterade ensemblen intensivt hela hösten och vintern 2023-2024 på Karelia. Ibland flyttade de repetitionerna till Knipnäs Centret för välbefinnande i Ekenäs, som en gång i tiden var en del av Ekåsens mentalsjukhus. Denna koppling gjorde platsen mycket passande för repetitionerna.

Konstnären Bettina Björnberg-Aminoff ansvarade över scenografin och det visuella materialet i produktionen. Förutom detta planerade Bettina även en utställning med bilder från Ekåsen i Karelias foajé, där bilderna var hämtade från boken Röster från Ekåsen. Utställningen fyllde foajén med gamla fotografier, en gammal sjukhussäng, pappersfjärilar och två mannekänger klädda i sjukvårdsklädsel från 1950-talet. Utställningen gav redan en försmak till publiken av Ekåsens historia innan man ens såg själva föreställningen.

Genom ensemblens koreografi, ljussättning och projiceringar, samt sex sjukhusskärmar och en parkbänk skapades illusioner av olika miljöer, rum, korridorer och dörrar. Istället för att förlita sig på en traditionell scenografi, valde man att satsa på ljusinstallationer på scenväggen där fotografier tagna av Bettina från Ekåsens byggnad projicerades. Projiceringarna och ljussättningen förverkligades i samarbete med Sebastian Sjöblom som fungerade som teknikansvarig under produktionen. Tekniker under föreställningarna var Jonathan Flinck. 

Redan i ett tidigt skede av produktionen bestämde föreningens styrelse att satsa på att skriva ny musik till pjäsen. Ljuddesign och musik skapades av musikern Carolina Wendelin, som även uppträdde under samtliga föreställningar tillsammans med musikern Fanni Blomqvist. Carolina komponerade musiken och skrev texter, där vissa skrevs i samarbete med Henrika Andersson, till fem olika låtar. Dessutom komponerade hon musik till Claes Anderssons dikt ”Flickan och fjärilen”, som också ingick i pjäsen. Förutom de två musikerna, skapade skådespelarna olika ljudmiljöer och rörde sig även utanför scenen för att omfamna publiken och skapa en surround-känsla av ljud.

Anita Sandström ansvarade för kostymerna medan Alexandra Stjernberg anlitades som maskör. Ian Granström var fotograf och Anna Keto fungerade som producent. Annette Ström och Camilla Sonck arbetade som produktionsassistenter. Även Karelias egna personal deltog i produktionen. Kulturhusets styrelsemedlem Tove Virta deltog i planeringen och fungerade som mentor under hela produktionens gång, medan verksamhetsledare Elin Sundell skötte administrativa uppgifter och fungerade som arbetsledare.

Skådespelare
Anna Bäckman
Linus Mäkelä
Lotta Lerviks
Johan Finne
Anna Forsman-Granroth
Fia Lundström
Mikael Enberg
Göran Wadenström
Gun-Britt Färm
Sophie Lilja
Annika Cleo Hultman
Jennifer Karlsson
Jan Karell

Manusförfattare: Hanna Åkerfelt och Henrika Andersson
Regissör: Henrika Andersson
Scenograf: Bettina Björnberg-Aminoff
Musik och ljuddesign: Carolina Wendelin
Musiker: Fanni Blomqvist
Teknikansvarig: Sebastian Baba Sjöblom
Tekniker: Jonatan Flinck
Regiassistent: Emma Kullberg
Kostymör: Anita Sandholm
Maskör: Alexandra Stjernberg
Fotograf: Ian Granström
Bokens författare och mentor: Tove Virta
Producent: Anna Keto
Produktionsassistent: Camilla Sonck & Annette Ström
Verksamhetsledare: Elin Sundell

5.5.2023, Yle Västnyland, Berättelser från Ekåsen blir teater på kulturhuset Karelias scen: ”Här skalas alla masker bort”
24.4.2023, Västra Nyland, Ekåsen får teaterföreställning i Ekenäs – ”Handlar om människor”
8.9.2023, Västra Nyland, ”Skuggor från Ekåsen har premiär på Karelia i februari nästa år”
4.9.2023, Åbo Underrättelser, ”Repetitionerna för Ekåsenpjäs igång – ”En historia som får ge upphov till skratt och gråt””
27.12.2023, Västra Nyland, ”Från bok till pjäs – Ekåsen engagerar på alla plan”
31.1.2024, Kuriren, ”Henrika regisserar pjäs om Ekåsen – inspirerad av berättelser från en sluten värld”
1.2.2024, HBL, ”Henrika Andersson bodde i doktorsvillan tills hon var tre – gör nu teater om livet på Ekåsens sjukhus”
5.2.2024, Svenska Yle, ”Teaterrecension: Berörande bild av patienter och personal på mentalsjukhuset Ekåsen”
8.2.2024, Västra Nyland, ”Skuggor från Ekåsen väver in många liv till en tankeväckande helhet”
12.2.2024, Åbo Underrättelser, ”PJÄSEN: ”Skuggor från Ekåsen” är valda bilder från tiden då psykisk sjukdom sköttes i stora anstalter”
27.2.2024, Västra Nyland, ”Kolumn: Mer historia på scenen”
4.3.2024, HBL, ”Insändare: Amatörproduktionen visar hur teatern kan hitta tillbaka till känsla och förnuft”
5.3.2024, HBL, ”Recension: Det sköra skalet som håller ihop verkligheten”
12.3.2024, Västra Nyland, ”Kolumn: Älskade amatörer!”

Pressbilder tagna av Ian Granström hittas här.

Bidragsgivare och sponsorer

Bergsrådinnan Sophie von Julins Stiftelse, Emilie och Rudolf Gesellius fond, Eugène, Elisabeth och Birgit Nygréns stiftelse, Konstsamfundet, Kungsgårdsstiftelsen, Otto A. Malms donationsfond, Raseborgs stad, Stiftelsen för Ekenäs Sparbank, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, William Thurings stiftelse, Svenska Teaterföreningen i Finland, Lisi Wahls stiftelse, Understödsstiftelsen för Arbetets vänner, Trygwe och Hjördis Nymans stiftelse.