Musik, ljudlandskap och ovanliga instrument i pjäsen Skuggor från Ekåsen

Det sköra, det hoppfulla, stundom hotfulla och stundom komiska som skildras i pjäsen förstärks av musikaliska inslag på ett mångsidigt sätt. Förutom de två musikerna, Carolina Wendelin och Fanni Blomqvist, som medverkar på scenen görs olika ljudmiljöer av skådespelarna som dessutom rör sig utanför scenen och då omfamnar publiken och skapar en surround-känsla av ljud.

Sedan produktionens början har musiken spelat en viktig roll i processen. Inför den kommande egna produktionen beslutade Karelias styrelse att satsa på att skapa nyskriven musik till pjäsen. Carolina anlitades redan i ett tidigt skede för att förverkliga detta.

”Redan i ett tidigt skede av processen fick jag inspiration till att använda något udda instrument för att skapa en spöklik stämning där det behövdes. Valet stod mellan att spela på såg eller theremin och blev det senare. Visste du att instrumentet theremin uppfanns år 1919 och är ett av våra tidiga elektroniska instrument? Jag hoppas musiken återspeglar det breda spektrum av känslor som ryms inom pjäsens ramar och att ni i publiken när ni går hem kanske nynnar vidare, vidare, vidare!”, berättar Carolina Wendelin.

Theremin-instrumentet har väckt publikens intresse, så pass mycket att några efter pjäsens slut har kommit fram till scenen för att nyfiket betrakta det ovanliga instrumentet. På scenen spelas en mångfald av instrument, med Fanni som behärskar dragspelet och Carolina som växlar mellan olika instrument under låtarna.

Carolina har komponerat musiken och skrivit låttexter, där vissa skrevs i samarbete med Henrika Andersson. Manuset innehåller även dikter av Claes Andersson, som arbetade som psykiater på Ekåsen. Claes dikt ”Flickan och fjärilen” framförs på scen av Annika Cleo, med musik komponerad av Carolina Wendelin.

Här finns alla låttexter från pjäsen Skuggor från Ekåsen.

Foto: Carolina Wendelin, musikansvarig
Fotot är taget av fotograf Ian Granström.