Ny teaterproduktion om mentalsjukhuset Ekåsen som öppnade för 100 år sedan

Tre kvinnor med boken Röster från Ekåsen. Tove Virta, Henrika Andersson och Bettina Björnberg-Aminoff i start groparna för produktion Skuggor från Ekåsen Kolme naista ja kirja Röster från Ekåsen. Tove Virta, Henrika Andersson ja Bettina Björnberg-Aminoff produktion Skuggor från Ekåsenin lähtökuopissa
Sex kärnkvinnor ur Skuggor från Ekåsens produktionsteam fotat under ett träd.

Kuusi ydinnaista Skuggor från Ekåsenin produktiotiimistä valokuvattuna puun alla.

Under vintern 2024 kommer Karelia att sätta upp en nyskriven teaterföreställning om mentalsjukhuset Ekåsen. Denna produktion uppmärksammar jubileumsåret för Ekåsen, som öppnade sina dörrar för 100 år sedan.

Föreställningen tar sikte på att belysa viktiga frågor inom mental hälsa och skildrar vårdens utmaningar samt händelser och erfarenheter bland både personal och patienter. Genom starka berättelser kommer publiken att få en unik inblick i Ekåsens värld och samtidigt reflektera över vår egen tid och Ekåsens historiska betydelse.

Berättelsen utspelar sig främst under 1950- och 1970-talen, men tar även avstickare till vår egen tid och Ekåsens tidiga år. Med en kombination av värme, allvar, humor och vemod kommer publiken att få följa karaktärer som kämpar med sina val, sin mentala hälsa och sin framtid, samtidigt som de försöker navigera genom världen och förhålla sig till människorna omkring dem.

Den nyskrivna pjäsen är skriven av manusförfattaren Hanna Åkerfelt och bygger på författaren Tove Virtas bok ”Röster från Ekåsen”, som gavs ut av Västnyländska kultursamfundet. Ekåsen stängde sina dörrar för gott vid årsskiftet 2016–2017, men genom denna teaterproduktion får dess historia nytt liv.

Regissören för denna föreställning är Henrika Andersson, medan konstnären Bettina Björnberg-Aminoff ansvarar för scenografin och skapar tillhörande konstverk. Carolina Wendelin står för musiken, som kommer att förstärka berättelsens känsla och intensitet. Producent för produktionen är Anna Keto och arbetsledare är Elin Sundell. Emma Kullberg fungerar som regiassistent och är en viktig del av det kreativa teamet.

Idag samlades en del av produktionsteamet för teaterproduktionen för första gången. Genom starka skildringar, berörande scener, rörande konstverk och musik kommer vi tillsammans sträva efter att skapa en teaterupplevelse som inte bara underhåller, utan också inspirerar till eftertanke och reflektion.

Vi ser med stor förväntan fram emot att dela denna teaterupplevelse med er alla! Sätt ett kryss i kalendern för premiären den 3 februari 2024.