Karelian lastenkulttuuriviikot

Karelian strategisiin kehitystavoitteisiin kuuluu "Lisää tilaa lastenkulttuurille", ja suunnitelmissa on huomioida kaksi teemaviikkoa, joita juhlitaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa ympäri Suomea. Tammisaaressa järjestettävistä teemaviikoista on tarkoitus luoda konsepteja ja sisältöjä, joita lapset, lapsiperheet ja nuoret odottavat innolla.

Teemaviikot ajoittuvat samaan viikkoon kuin Lastenkulttuuripäivä keväällä ja Lasten oikeuksien päivä syksyllä. Lastenkulttuuripäivää vietetään 15. toukokuuta valtakunnallisen lastenkulttuurin juhlaviikon merkeissä, jonka on perustanut Suomen Lastenkulttuurikeskusten liitto. Lasten oikeuksien päivää 20. marraskuuta vietetään lapsen oikeuksien viikon yhteydessä, joka järjestetään valtakunnallisen lapsen oikeuksien viestintäverkoston toimesta. Teemaviikkojen pääjärjestäjät kannustavat paikallisia kulttuuritoimijoita osallistumaan ohjelmiin ja luomaan keskustelua. Tavoitteena on, että entistä useammalla lapsella olisi mahdollisuus osallistua tapahtumiin omassa lähiympäristössään.

Kulttuuritalo Karelia haluaa huomioida yhteiskunnalliset teemat, kansalliset ja kansainväliset teemapäivät taiteen ja kulttuurin kautta. Valitut teemaviikot antavat Kulttuuritalo Karelialle mahdollisuuden työskennellä kielikysymysten, moninaisuuden, mielikuvitusleikkien, Pohjoismaisuuden ja monien muiden aiheiden parissa. Joillekin lapsille teemaviikkojen viettäminen saattaa olla elämän ensimmäinen vierailu kulttuurikeskukseen tai kulttuuritapahtumaan, ja kaikki ovat tervetulleita. Tapahtumat täydentävät Karelian muuta lastenkulttuuritarjontaa vuoden aikana.

Lastenkulttuuriviikot toteutetaan yhdessä monien lastenkulttuurin parissa työskentelevien toimijoiden kanssa. Muun muassa Raaseporin lastenkulttuuriverkosto osallistuu sekä kehittämiseen että toteutukseen, kun teemaviikkoja perustetaan. Pitkällä aikavälillä tarkoituksena on, että ohjelmakonseptit leviävät eri puolille Raaseporia. Kulttuuriviikkoihin osallistuu lastenkulttuuriverkostosta seuraavat tahot: Raaseporin kaupungin kulttuuripalvelut, Tammisaaren kirjasto, Kulttuuritalo Karelia, Musiikkiopisto, Luckan Raaseporin lastenkulttuurikeskus, Raaseporin museo, Pro Artibus -säätiö ja Chappe.

Lastenkulttuuriviikkoja rahoittavat Brita Maria Renlundin säätiö sekä Leader Pomoväst -ohjelman maaseudun kehittämisrahoitus EU:lta.