Den nyskrivna pjäsen Skuggor från Ekåsen får premiär på Kulturhuset Karelia

Två skådespelare: En kvinnlig sjukskötare leder in en kvinnlig patient mot sjukhusskärmar. Kaksi näyttelijää: yksi naispuoleinen näytteilijä saattaa naispuoleisen potilaan sairaalaan seinämiä kohden.

Efter en intensiv repetitionsperiod är det dags för urpremiären av pjäsen Skuggor från Ekåsen lördagen den 3 februari 2024. Pjäsen uppmärksammar att det gått 100 år sedan mentalsjukhuset Ekåsen öppnade. Pjäsen lyfter upp temat mental hälsa och berättar om vården och händelser både bland personal och patienter. Livet på mentalsjukhuset Ekåsen berör inte bara de som befinner sig i huset, även anhöriga är återkommande besökare. Med värme, allvar, humor och vemod får publiken följa karaktärer genom åren som kämpade med sina val, sin mentala hälsa och sin framtid, samtidigt som de försökte hantera världen och människorna omkring sig på samma gång.

Det är en nyskriven pjäs av dramatikern Hanna Åkerfelt i samarbete med regissören Henrika Andersson som baserar sig på boken Röster från Ekåsen. Boken är skriven av Tove Virta och utgiven av Västnyländska kultursamfundet 2020.

”Utan Tove Virtas magnifika bok Röster från Ekåsen skulle det nog aldrig ha blivit teater. Ur myllret av berättelser och livsöden utformade vi med dramatikern Hanna Åkerfelt ett manus som dyker ner i 70- och 50-talet, två brytningstider i Ekåsens historia. När berättelser blir kött och blod och får en hatt på huvudet blandas en del fakta och en annan del fiktion. Gestaltningen tar vid och börjar leva sitt eget liv”, säger Henrika Andersson.

Musiken har en central roll i pjäsen och återspeglar det breda spektrum av känslor som utforskas.

”Redan i ett tidigt skede av processen fick jag inspiration till att använda något udda instrument för att skapa en spöklik stämning där det behövdes. Valet stod mellan att spela på såg eller theremin och blev det senare. Visste du att instrumentet theremin uppfanns år 1919 och är ett av våra tidiga elektroniska instrument? Jag hoppas musiken återspeglar det breda spektrum av känslor som ryms inom pjäsens ramar och att ni i publiken när ni går hem kanske nynnar vidare, vidare, vidare!”, berättar Carolina Wendelin som står för musik och ljuddesign.

Sex sjukhusskärmar och en parkbänk får, med hjälp av ensemblens koreografi, ljus och projiceringar, skapa illusionen av miljöer, rum, korridorer, dörrar.

”Ska man göra en scenografi för en pjäs i 37 akter på olika ställen i tid och rum, med en på scenen ständigt närvarande ensemble om 13 personer plus orkester, får man nog sätta sitt kulisstänk åt sidan. Istället har vi en nästan tom scen, en rå byggnadsställning, ett ”hål” I fondväggen”, berättar scenograf Bettina Björnberg-Aminoff.

Biljetter kan köpas via Netticket.fi, Luckan Raseborg eller Motel Marine.