Skuggor från Ekåsen – här är Kulturhuset Karelias ensemble och produktionsteam

Skådespelare sitter kring ett bord för att läsa ett manus Näyttelijät istuvat pöydän ympärillä lukemassa käsikirjoitusta

Ensemblen för pjäsen Teatteriesitys Skuggor från Ekåsenin har påbörjat sina repetitioner inför urpremiären den 3 februari 2024. I torsdags samlades hela produktionsteamet för den första läsningen av den nyskrivna texten.

”Teater är ögonblickets konst. Vi vill väcka liv i rösterna från Ekåsen, ge dem gestalt och låta skuggorna dansa, sjunga och berätta. En historia som får ge upphov till både skratt och gråt, som berör oss alla”, säger regissören Henrika.

Pjäsen utforskar temat mental hälsa i vårdmiljön och skildrar händelser bland både vårdpersonal och patienter. Den är skriven av dramatikern Hanna Åkerfelt i samarbete med regissören Henrika Andersson och baserar sig på Tove Virtas bok Röster från Ekåsen, utgiven av Västnyländska kultursamfundet. Med utgångspunkt i denna bok gestaltar pjäsen livet på Ekåsen som stängde för gott vid årsskiftet 2016–2017.

Musiken har en central roll i pjäsen och återspeglar det breda spektrum av känslor som utforskas. Detta förstärker de teman som berättelsen lyfter fram och kommer förhoppningsvis att skapa en minnesvärd upplevelse för publiken. “Jag ser fram emot att få arbeta med musikaliska uttryck som en förlängning av de kraftfulla historierna i pjäsen”, säger Carolina Wendelin.

Utöver musiken innehåller manuset även dikter av Claes Andersson, författaren och psykiatrikern som arbetade på Ekåsen.. Dikterna, som präglas av hans erfarenheter som psykiatriker, ger en extra dimension till pjäsen. Tanken är att skapa en mångfacetterad upplevelse för publiken som väcker tankar och känslor. Pjäsens regissör föddes i Ekenäs och bodde i läkarvillan på Ekåsen då hennes pappa, Claes Andersson, jobbade där som läkare.

Många i produktionsteamet och ensemblen har personliga kopplingar till Ekåsen, antingen genom att de har växt upp i sjukhusområdet eller arbetat i huset. Dessa beröringspunkter berikar produktionen och under kollationeringen diskuterades olika erfarenheter för att hitta nya perspektiv till helheten. Auditionen för produktionen väckte stort intresse i Raseborg, och skådespelarna består av både nybörjare och mer erfarna scenkonstnärer. “Vilket gäng!  Vilket tema! Jag är så glad att jag får vara med på denna resa. Trots att manuset ännu inte är helt klart fick det mig redan nu att både skratta och gråta!”, säger Annika Cleo som är en del av ensemblen.

Käsikirjoitus: Hanna Åkerfelt och Henrika Andersson
Ohjaaja: Henrika Andersson