Viskväll kring Bosse Österberg | Bokkalaset

09nov20:0022:00Viskväll kring Bosse Österberg | Bokkalaset

Evenemangsdetaljer

Sällskapet Visans Vänner från Helsingfors gästar Bokkalaset med en visafton på Kulturhuset Karelia i Ekenäs torsdagen den 9 november kl. 20.00.

Visvännerna berättar i ord och glada toner om boken ”Bosse Österberg – tecknare, konstnär, visartist, arkitekt”. Bosse Österberg (1942–2019) var en av landets skickligaste skämttecknare och humorister, därtill var han en förbluffande mångsidig konstnär, rimsmidare, visartist och arkitekt. Han diktade också den kända snapsvisan ”Minne”, turnerade som visartist bl.a. i Sverige och gav ut skivorna ”Barvänliga Ballader” (1980) och ”Sjöjungfrun” (2001), båda med främst egna visor.

I boken belyses Österbergs liv och konstnärskap ur olika synvinklar av flera författare. Boken är utgiven av Sällskapet Visans Vänner r.f. på eget förlag. Den är rikt illustrerad med Bosses egna teckningar samt fotografier och urklipp. Boken innehåller också Bosses mest kända visor med notblad och gitarrackord. Och naturligtvis ett stort antal snapsvisor, några av dem tidigare opublicerade.

Kvällen blir en uppsluppen musikalisk berättelse med Bosses komiska, absurda och ofta bloddrypande visor i centrum. På scen ses artisterna Maryelle Lindholm, Jan Takolander, Bosse Andersson, Larson Österberg och Patrick Eriksson. Journalisten Maryelle Lindholm och Bosse ”Café Gamla Stan” Andersson är ju välkända för Ekenäspubliken, liksom också konstnären Larson, son till Bosse Österberg, dessutom uppträder musikern och visartisten Jan Takolander samt arkitekten och trubaduren Patrick Eriksson som också har redigerat boken om Bosse Österberg.

Fritt inträde och ingen förhandsanmälan krävs!

Biljetter

Fritt inträde | Ingen förhandsanmälan krävs

November 9, 2023 20:00 - 22:00(GMT+03:00)

Plats