Spännande förändringar på Kulturhuset Karelia i höst

Med hösten kommer förändring, och det gäller även för Kulturhuset Karelia i Ekenäs, där flera nyheter väntar denna säsong. Från och med den 1 september har Malou Olander tillträtt som ny producent för kulturhuset. Olander, som har rötter i Ekenäs, har efter 12 år i Helsingfors valt att återvända till hemstaden för att bidra till Raseborgs rika kulturutbud. Under sin tid i Helsingfors har hon arbetat med teater, bland annat på Svenska teatern och Helsingfors stadsteater.

“Att få återvända hem till lugnet efter många år i storstaden känns ljuvligt. Jag vill att alla i Ekenäs och Raseborg ska ha möjlighet att både njuta av lugnet och samtidigt kunna ta del av högklassiga och spännande evenemang. Kulturhuset Karelia är en riktig pärla, en kulturskatt som vi alla bör vara stolta över. Jag ser fram emot att arbeta med att bevara den kulturskatten.” säger Malou Olander.

Kulturhuset Karelia har också genomgått tekniska uppdateringar under sommaren. Med ny ljud- och ljusteknik i salen är Karelia nu bättre rustat för att erbjuda en evenemangslokal på en modern och professionell nivå. Dessutom har nya trussar installerats i taket, vilket underlättar för arrangörer som hyr lokalen.

En annan nyhet för hösten är att besökare nu får ta med sina alkoholhaltiga drycker in i salongen. Detta ger en mer avslappnad och flexibel upplevelse, där publiken kan njuta av sina drycker samtidigt som de upplever konserter och föreställningar.

Hösten på Karelia bjuder på ett brett evenemangsutbud med över 10 bekräftade evenemang från september till december. Bland höjdpunkterna finns Sveriges första pojkband Herreys, som kommer att ge två konserter i september. I oktober står Svenskfinlands eget pojkband KAJ på scen. I övrigt kommer kulturhuset att fyllas med flera omgångar av standup samt en hel del underhållning för barn. Flera evenemang kommer att publiceras på Karelias hemsida under höstens lopp och mycket tyder på att den här hösten blir riktigt händelserik både för stora och små.

Läs mera om Karelias evenemangsutbud här: kulturhusetkarelia.fi/evenemang/