KONSTBINGO

I slutet av november firar vi igen den internationella Barnkonventionens dag 20.11.2024. Firandet av Barnkonventionens dag hjälper till att öka medvetenheten om barns rättigheter och konventionens betydelse över hela världen. Evenemangsarrangörer runtom i Finland arrangerar aktiviteter och program och lyfter fram barnens och de ungas åsikter under Veckan för barnets rättigheter 18.11–24.11.2024.

I Raseborg ordnas en temavecka som i år är tillägnad barnens kreativitet och välbefinnande. Konstbingo-temaveckan sträcker sig över sju dagar. Veckan lyfter fram temat alla barns rätt att lära sig. Under varje veckodag erbjuds möjlighet att ta del av en föreställning eller att lära sig en skapande färdighet och få utlopp för sin kreativitet. Tillsammans firar vi veckan för barnets rättigheter i Raseborg, för alla barn har rätt till konst och kultur.

Under Veckan för barnets rättigheter erbjuds ett mångsidigt program för barn, ungdomar och familjer, inklusive hantverk, bildkonst, dans, arkitektur, litteratur, film, musik, cirkus, teater och något för alla sinnen.

Bild: Barnkulturnätverket 2024 som ordnar konstbingon. Fotograf: Kjell Svenskberg